عصر کرد

آخرين مطالب

جرئیات احداث پروژه ریلی همدان - سنندج | راه‌آهن سنندج را کدام دولت ساخت؟ اقتصادی

جرئیات احداث پروژه ریلی همدان - سنندج | راه‌آهن سنندج را کدام دولت ساخت؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد -   راه‌آهن همدان سنندج در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان کردستان به بهره‌برداری رسید. در این میان، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم مدعی شده است که عملیات اجرایی این پروژه راه‌آهن به طول 151 کیلومتر از 18 اردیبهشت 1396 آغاز و تا پایان دولت دوازدهم یعنی 30 شهریور 1400 بالغ‌بر 144 کیلومتر آن تحویل شده است.
با این حساب، دولت سیزدهم موظف بوده 7 کیلومتر باقیمانده را تا پایان آذر 1400 تکمیل و بهره‌برداری از کل پروژه را تا پایان سال آغاز کند؛ اما حالا با 2 سال تأخیر و 1900 میلیارد تومان هزینه اضافه، این پروژه را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ افتتاح کرده است.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که هم در دولت دوازدهم و هم در دولت سیزدهم متولی پروژه ریلی همدان – سنندج بوده، اظهارات آشنا را غیرکارشناسی و احتمالاً ناشی از بی‌اطلاعی از نحوه احداث خطوط ریلی دانسته است؛ اما اصل ماجرا چیست؟
خادمی چندین سال است که مدیرعاملی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور را بر عهده دارد و حتی با تغییر دولت‌ها و وزاری راه و شهرسازی، توانسته است این جایگاه را حفظ کند. با این حساب، او بهتر از هر کسی از زیر و بم همه پروژه‌های زیرساختی کشور به‌خصوص در یک دهه اخیر اطلاع دارد و جزئیاتی که می‌دهد می‌تواند فصل الاخطاب باشد.
خادمی در واکنش به اظهارات مشاور رئیس دولت دوازدهم در مورد آماده بودن بخش عمده پروژه راه‌آهن همدان – سنندج به تسنیم گفته است: پروژه راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول 420 کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال 85 در برنامه کاری قرار گرفت و متعاقب آن از سمت سنندج، ساخت قطعات یک و 3 و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیرسازی به‌صورت هم‌زمان شروع شد.
او می‌افزاید: با توجه به این‌که مسیر ریلی تهران-همدان به طول 270 کیلومتر در اولویت اجرایی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت، طی سال‌های 90 تا 96 ساخت این خط ریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خط آهن تهران به همدان هزینه شد. در ادامه،
خط آهن تهران-همدان در سال 96 افتتاح شد و در همان سال‌ها قطعه همدان به سنندج باوجود فعالیت زیرسازی، به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه پیدا کرد. به گفته او، وجود برخی سازه‌های نیمه‌کاره ساخته شده در این پروژه که در دولت سیزدهم تکمیل شد، بیانگر رها شدن پروژه در دولت قبل است.
آن‌گونه که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: پس از افتتاح خط آهن تهران- همدان، فعالیت در محدوده همدان-سنندج با روند اعتباری کُند آغاز شد؛ چراکه در آن زمان نیز اولویت تکمیل پروژه‌ها با خط آهن رشت و کرمانشاه بود. به همین دلیل در دولت قبل صرفاً زیرسازی خط آهن همدان-سنندج انجام شد و هیچ‌کدام از تقاطع‌های غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود؛ این در حالی است که در دولت سیزدهم 46 تقاطع غیرهمسطح در 150 کیلومتر خط آهن مذکور احداث شده که در نوع خود این حجم عملیات بی‌نظیر بوده است.
خادمی می‌افزاید: هیچ‌کدام از ایستگاه‌های بین راهی خط آهن همدان-سنندج هم در دولت قبل ساخته نشده و علاوه بر این 30 کیلومتر خطوط ایستگاهی پروژه نیز احداث نشد. همچنین جوشکاری، بالاست ریزی در 3 مرحله، رلواژ در سه مرحله برای رسیدن به‌سرعت سیر قطار در طرح، ایستگاه‌های بین راهی و تکمیل ایستگاه سنندج همراه با ساختمان‌های صنعتی و محوطه‌سازی انجام نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تمام این کارها به همراه ساخت ساختمان‌های خدماتی مورد نیاز (مانند پاسگاه پلیس راه‌آهن) در دولت سیزدهم اجرایی شده و نصب 108 سوزن در مسیر، فیبر نوری، ایمن‌سازی، سیستم‌های ارتباطی، انتقال دیتا و... نیز تمام طی 2 سال اخیر اجرایی شده است.
در آن‌سوی ماجرا، طبق اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، در انتهای دولت قبل حدود 500 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ازجمله بدهی سنگین 400 میلیارد تومان بابت دریافت ریل قرضی به ذوب‌آهن اصفهان داشتیم که باعث توقف تکمیل پروژه در دولت قبل شده بود؛ اما در دور اول سفر هیئت دولت سیزدهم به استان کردستان مقرر شد با تخصیص 1200 میلیارد تومان اعتبار ضمن پرداخت بخشی از مطالبات کارهای نیمه‌تمام، خط آهن همدان-سنندج به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه «با اقدامات دولت سیزدهم، امروز شاهد بهره‌برداری از خط آهن همدان-سنندج هستیم» درباره اظهارات غیرکارشناسی ی حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم درباره تکمیل بخش اصلی این پروژه در دولت دوازدهم و ...، می‌گوید: به نظر می‌رسد کسی که این موضوع را مطرح کرده هم از آخرین روند اطلاع نداشته و هم این‌که از نحوه احداث خطوط ریلی بی‌اطلاع بوده است، ازاین‌رو، ادعای او درباره نحوه و وضعیت ساخت خط آهن همدان-سنندج غیرکارشناسی است.
کد خبر 804038 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار سنندج دولت سیزدهم

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/752799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز سوم نمایشگاه کتاب؛ حضور پرشور کودکان و پرواز هدهد سفید

پاداش هنگفت اینتر به طارمی در صورت قهرمانی

کروس: باید از تماشای بازی بارسا لذت برد

محمد صلاح؛ فرزند مصر، افسانه‌ای از شن‌های صحرا

تعریف مربی سابق از مولر: بازیکنی «غیرقابل جایگزین»

به مناسبت تولد دنیس برکمپ

سردار آزمون پس از قهرمانی: لیاقت این جام را داشتیم

چهار تمرین برای آخرین بازی فصل پرسپولیس

فراخوان جواد خیابانی برای نجات تاریخ ورزش ایران!

بازگشت به گزینه‌های آشنا پس از مذاکره بی‌نتیجه استقلالی‌ها با ماتزاری

دروازه‌بان پرسپولیس بازی آخر را از دست داد

بیرانوند بهترین دروازه‌بان لیگ برتر فوتبال شد

یکه‌تازی نمایش «کالیگولا» روی صحنه

اعلام آمار مخاطب و فروش سالن‌های دولتی تئاتر

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال: گل پرسپولیس صحیح بود

پاسخ رسمی کمیته داوران به صحنه مشکوک پرسپولیس

تایید گل اورونوف توسط کمیته داوران/ بازیکن استقلال باید اخراج می‌شد؟

لحظاتی فراتر از فوتبال! / فیلمی از صحنه‌های ارزشمند دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

هم‌افزایی رسانه‌ها برای حل مسائل کردستان ضروری است

لزوم همفکری رسانه‌ها برای ضریب دادن به ظرفیت‌های کردستان

برنامه‌های سالگرد شهدای خدمت با همکاری ادارات در کردستان برگزار می‌شود

کنگره ملی 5536 شهید کردستان؛ ضرورت حضور پررنگ مردم

ساختار کنگره شهدای کردستان تثبیت شد/ آغاز اجرای برنامه‌ها از خرداد ماه

سهم 8 درصدی مالیات از تولید ناخالص داخلی

گزینه ای از سه نرخی شدن بنزین روی میز نیست

تصمیم آخر بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی اعلام شد/ نرخ سود بانکی کاهش پیدا می کند؟

آمریکا هم به توافق با ایران نیاز دارد

نقش حیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب در اقتصاد و تولید انرژی کشور

رفع مشکلات اقتصادی با ورود هوشمندانه زنان به این حوزه

توسعه گردشگری ورزشی، رویکرد راهبردی سازمان منطقه آزاد کیش در مسیر رشد پایدار

کیش میزبان نخستین سمپوزیوم توسعه سیلینگ ایران

نمایشگاه «هنر خدمت» به مناسبت گرامیداشت سالروز شهدای خدمت برگزار می‌شود

نخستین مراسم شهدای خدمت با محوریت پویش «خدمت ماندگار» برگزار می‌شود

سامانه‌ای برای جستجوی پیشرفته کتاب

گاف بزرگ فدراسیون دوومیدانی؛ مسیر آب رفت همه رکورد زدند!

قضاوت داوران زن ایرانی در مقدماتی جام ملت‌ها

الخلیفی همه را در پاریس سوپرایز کرد

تمرین مشترک مدودف و آلکاراس در رم

گزارش فدراسیون جهانی از حسین رضازاده

ابهام بزرگ در پرسپولیس؛ دو نفر نمی‌خواهند قرارداد عالیشاه تمدید شود!

تاکتیک بلندگویی فرهاد مجیدی در امارات سوژه شد

تصمیم معنادار کارتال؛ او مدافع گاریدو را نمی‌خواهد

مریدی: با آقا یحیی به جایگاه واقعی برمی‌گردیم

پیشکسوت چوگان: آمریکا را در خاک خودش شکست می‌دهیم

رقص ارسطو و سالار معمولی در پشت صحنه پایتخت 7 + فیلم

پشت صحنه‌ خنده‌دار پایتخت 7 / این صحنه‌ها را در سریال ندیدید!+ فیلم

پشت صحنه مبارزه بهتاش با خرس در پایتخت 7

جواد عزتی و تماشای فوتبال میان اشرار خطرناک زندان! | صحنه نفس‌گیر قتل را ببینید

پیش بینی تولید 1.3 میلیون تن گندم در کردستان|سطح زیر کشت در استان به 666 هزار هکتار رسید

مسجد صاحب الزمان کاشان افتتاح و به بهره برداری رسید